Gyakori kifejezések
Az alábbiakban a közvetítések alatt gyakran használt kifejezések közül választva ismertetek néhányat. Megpróbálok olyan időrendi sorban haladni, ahogy a meccs halad. Természetesen minden kifejezést biztos nem fogok tudni elmagyarázni és biztos vagyok benne, hogy ki is fogok hagyni néhányat közülük. De azért felettébb igyekszem átfogó listát készíteni.
Coin toss: Érmefeldobás, ez előzi meg közvetlenül a mérkőzést. Ekkor a két csapat csapatkapitányai a mérkőzést vezető bíróhoz mennek. A vendég csapat választ, fejet vagy írást. A választás után a bíró a levegőbe repíti az érmét, és a győztes választhat, hogy hogy kívánja kezdeni a mérkőzést. Választási lehetőségei: visszahordást választ (ez azt jelenti, hogy ők fogják indítani az első támadást), kirúgást választ (az első támadás lehetőségét átadja az ellenfélnek) valamint választhatja, hogy a második félidőben kíván választani. Utóbbi esetben a másik csapat választhat az első két lehetőség közül. Ha megtörtént ez a választás, a másik csapat eldönti, melyik térfelet kívánja védeni. A választások eredményét a játékvezető közli a közönséggel és kezdetét veszi a mérkőzés a Kickoff-fal (fentiekben erről már írtam)
Touchback: Így nevezzük azt a helyzetet, amikor a védekező csapat gólterületén ér véget egy támadás, de úgy, hogy nem lesz TD. Például touchback az, amikor egy kickoff a gólvonalon túl kimegy a pályáról, vagy ha a gólterületen a visszahordó játékos elkapja de nem kíván visszafutni vele, hanem letérdel. Szintén touchback, ha a gólterületen belül egy interceptiont csinál és letérdel vele, vagy gólterületen belül ledöntik. A touchback azért jelentős, mert ekkor a támadó egység majd a saját 20 yardos vonaláról támadhat.
Fumble: Amikor a futójátékos elejti (vagy a védők kiütik a kezéből) a labdát, úgy, hogy azt már előtte biztosan fogta és még a térde nem ért le a földre. Ilyenkor a labda szabad labda és bármelyik csapat megszerezheti és támadhat vele. Szintén fumble, ha az irányító hátrafelé passzol és azt az elkapó nem kapja el.
Incomplete pass: Sikertelen passzkísérlet. Azt jelenti, hogy az irányító előrefelé eldobja a labdát de az elkapó játékos azt nem tudja biztosan megfogni és a játékszer a földre esik.
Interception: Elfogás, amikor valamelyik védő játékos elkapja az előrefelé irányuló passzt még a labda földet érése előtt.
Sack: Zsákolás, amikor a védekező csapat valamely tagja földre viszi az irányítót úgy, hogy annál van a labda.
Tackle: Szerelés. Amikor a védekező játékos a labdás játékost a földre viszi. Gyakorlatilag korlátlan az eszköztár erre a dologra, egyedül a sisakrácsnál és hátulról a vállvédőnél fogjva nem lehet lerántani a játékost.
Blokk: Blokkolni az jelenti, hogy kizárni a másikat a játékból. Blokkolni elsősorban a támadó játékosok blokkolnak, hogy a futójátékost vagy az irányítót megvédjék a védelem rohamától. A blokkolásnak nagyon szigorú szabályai vannak, melyek eltérnek az egyes játékhelyzetekben, sőt a pályán való elhelyezkedések is befolyásolhatják a szabályokat. Megkülönböztetünk futás blokkokat, amikor a blokkoló előrefelé blokkol, illetve passz blokkokat, amikor csak megtartja a blokkoló játékos az ellenfelet.
Line of scrimmage: A támadás indulópontjának képzeletbeli vonala. Erre a vonalra helyezi le a bíró a labdát.
Snap: A labda feladása. Ez azt jelenti, hogy a Center egy határozott, folyamatos, hátrafelé irányuló mozdulattal a labdát a földről az irányító kezébe adja. A támadás a snap pillanatában indul. Előfordul olyan is, hogy a snap nem közvetlenül, kézből-kézbe módon kerül az irányítóhoz, hanem van long snap is, amikor a center hátradobja a labdát az irányítónak (vagy más játékosnak).
"Első és tíz" (1 & 10): Amikor indul egy támadás, előtte megállapítja a bíró, hogy hanyadik támadási kísérlet jön és hány yard van hátra a
Blitz: A védekező alakzatban tipikusan a linebackerek, de akár a védekező fal játékosai vagy a defensive backek is "mehetnek blitzelni". Ez azt jelenti, hogy mindent hátrahagyva egy feladatuk van, gondolkodás nélkül megtámadni az irányítót. Ha jól dolgozik a védőfal és utat nyit a linebackernek a blitzre, nagyon nagy és látványos szerelések lehetnek belőle.
Timeout: Időkérés. Egy csapatnak egy félidőben három időkérési lehetősége van.
Challenge: Amikor az edző nem ért egyet a pályán hozott döntéssel, egy piros zászlót a pályára dobva jelezheti, hogy kéri, hogy a videóbíró visszanézze a történteket. A videóbíró tájékoztatása szerint a főbíró jóváhagyhatja vagy visszavonhatja a pályán hozott döntést. Visszavonásra csak abban az esetben van lehetőség, ha a videó alapján megdönthetetlen bizonyíték van arra, hogy rossz döntés született. Minden csapatnak két challenge lehetősége van egy félidőben.
Flag: Sárga zászló. Ha egy bíró szabálytalanságot vesz észre a pályán, úgy jelzi, hogy egy sárga zászlót dob a földre. A legtöbb esetben a szabálytaalnság nem jelenti az, hogy azonnal le kell fújni a játékot, hanem végig tud menni a play és utána szabják ki a bírók a büntetést.
Egyelőre ennyi alapvető fogalom jutott eszembe. Amennyiben további fogalmak jutnak eszembe még bővítem a listát. Illetve tervezem, hogy a közeljövőben az alapvető szabályokról is ejtek néhány szót.
További fejezetek az amerikai football alapjai sorozatból:Az amerikai football alapjai 1 - A játék
Az amerikai football alapjai 2 - Egy mérkőzés
Az amerikai football alapjai 3 - A csapatrészek, a játékosok - 1. rész
Az amerikai football alapjai 4 - A csapatrészek, a játékosok - 2. rész
Az amerikai football alapjai 5 - A csapatrészek, a játékosok - 3. rész
Az amerikai football alapjai 7 - Mire figyeljünk, amikor egy play-t látunk?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése